ΓλώσσαΑναζήτησηΕπικοινωνίαTwitterFacebook
Greek English
Αρχική Νέα Νέα 2016 ΖΕΥΣ: Απαντήσεις σε ερωτήματα 2

ΖΕΥΣ: Απαντήσεις σε ερωτήματα 2

print
email

Εμπλουτισμένη καταγραφή των αποτελεσμάτων

      

                                                                       2η) ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

                                                    Εμπλουτισμένη καταγραφή των αποτελεσμάτων.

         Θα παραθέσουμε κάποια στοιχεία για την υποστήριξη της πρότασης.

         Αυτά θα είναι αποσπασματικά και προσαρμοσμένα μόνο στο συγκεκριμένο στόχο.

         Αν κατά την τοποθέτηση της σκέψης μας στο κείμενο, χάσετε το ενδιαφέρον, τότε σταματήστε την ανάγνωση για να περισώσετε τον ελεύθερο χρόνο σας.

         Αν για το χρόνο που απωλέσατε, δε βρείτε κάτι που να σας ωφελήσει , θεωρείστε μας υπεύθυνους και μη μας δώσετε δεύτερη ευκαιρία, γιατί και σε μας είναι δύσκολο να μεταβάλλουμε σημαντικά τη σκέψη μας.

       Είμαστε πάντως πρόθυμοι να συζητήσουμε οτιδήποτε μας είναι γνωστικά διαχειρίσιμο.

   Η συμμετοχή σε μια δρομική αθλητική δοκιμασία, προϋποθέτει κάποιο στοιχείο επίδοσης (αλλιώς δεν είναι δοκιμασία).

         Η αποτύπωση και η ερμηνεία της  όμως, ίσως δεν είναι τόσο αυτονόητες και μάλλον ποικίλουν  τουλάχιστο όσο και ο αριθμός των συμμετεχόντων.

       Μια σύντομη ιστορική αναδρομή πιθανώς να μας προϊδεάσει ως προς αυτό. 

      Αρχικά, φαίνεται πως η επίδοση εκφραζόταν υποκειμενικά και γενικευμένα, (π.χ.  Η σαν τον άνεμο σβελτάδα κάποιου βασιλιά, ήρωα, άντρα κλπ).

      Η έκφραση αυτής της αντίληψης σήμερα, μάλλον εκπροσωπεί κυρίως τους περιστασιακά συμμετέχοντες.

      Η αποτύπωση της επίδοσης συνήθως περιορίζεται στην αναφορά της συμμετοχής ή του τερματισμού και σε προσωπικές ερμηνείες ή προεκτάσεις.

       Στις Ολυμπιάδες της  αρχαιότητας, φαίνεται πως η αναφορά στην επίδοση, περιοριζόταν στην τελική κατάταξη ως προς μια απόσταση (μνημόνευαν συνήθως  μόνο τους νικητές).

        Μια ικανοποιητική θέση στη γενική κατάταξη, νομίζουμε υπολανθάνει και σήμερα  στους περισσότερους δρομείς και ιδίως στους συστηματικά συμμετέχοντες.

        Αυτή η αντίληψη φαίνεται να ενισχύει τον ανταγωνισμό και τον πρωταθλητισμό.   

       Η καταγραφή του χρόνου ως προς την απόσταση που διανύθηκε, καθιερώθηκε στα νεότερα χρόνια (μετά το τεχνολογικό επίτευγμα της ακρίβειας στη «χρονομέτρηση»).

       Στη λογική της διάκρισης ως προς τη γενική κατάταξη, προστίθεται τώρα η παρακίνηση για βελτίωση μιας επίδοσης.

       Αλλάζει λοιπόν η «φιλοσοφία» πολλών συμμετεχόντων.

       Αρκετοί αθλητές, θεωρούν σημαντικό και το κίνητρο της ατομικής επίδοσης.

       Αυτό τους κάνει  πιο πραγματιστές, πιο συναγωνιστικούς (σε αντιδιαστολή με το ανταγωνιστικός και τις προεκτάσεις του), ενισχύοντας μια πιο συνειδητοποιημένη στόχευση στην προετοιμασία και στους αγώνες.

       Τελευταία (όχι πρόσφατα), προστέθηκαν και κάποιες καταγραφές με πιο ας πούμε ανθρωπιστικές προεκτάσεις (π.χ.  κατηγορίες ηλικιακές κλπ).

       Αυτές οι προσθήκες διεύρυναν το ψυχοκοινωνικό πλαίσιο της επίδοσης.

       Όλο και περισσότεροι αθλητές βρίσκουν όλο και περισσότερους  λόγους να συμμετάσχουν σε έναν αγώνα.

       Ο τρόπος λοιπόν της καταγραφής μιας «δρομικής» επίδοσης είναι εξελίξιμος και σε αλληλένδετη σχέση με τις γενικότερες γνωστικές, τεχνολογικές και κοινωνικές μεταβολές.    

        Αντίστοιχα εξελίξιμα φαίνεται πως είναι και τα κίνητρα των συμμετεχόντων.

        Συνεκτιμώντας όλα τα προηγούμενα, θα επιχειρήσουμε να «εισάγουμε» στο χώρο κάτι  αυτονόητο ίσως για όλους, που όμως δεν εφαρμόζεται.

          Η πρότασή μας είναι μια πιο συνολική  καταγραφή (και αξιολόγηση) των αποτελεσμάτων, προσαρμοσμένη στις σύγχρονες γνωστικές και καταγραφικές δυνατότητες και εξελίξεις.

          Επειδή η προοπτική καθιέρωσης της πρότασης (ανεξάρτητα της δικής μας προσπάθειας) θεωρούμε πως είναι ζήτημα χρόνου, εμείς απλά θα επιχειρήσουμε να τον επισπεύσουμε, εισάγοντάς τη κατά το εφικτό στον αγώνα μας.

          Ταυτόχρονα, θα επισημάνουμε κάποιες απ’ τις διαφαινόμενες σε μας προοπτικές της.

          Οι σκέψεις και τα βήματά μας ως τώρα είναι τα εξής:

          Είναι εφικτό για αρχή να καταγραφούν σε μορφή πρωτοκόλλου η ημερομηνία, η ώρα, η θερμοκρασία με την  υγρασία (σχετική – απόλυτη - διακύμανση), κλίσεις-υψομετρικές ανακατατάξεις, υψόμετρο-ατμοσφαιρική πίεση, χρόνος, απόσταση, κατάταξη, ηλικία-ύψος-και βάρος του αθλητή… 

          Σ’ αυτά υπάρχει προοπτική να προστεθούν και πληροφορίες για:   

          Ηλιοφάνεια-συννεφιά-βροχή, άνεμος, τερέν, σταθμοί, ίσως ατμοσφαιρικοί ρύποι…. Ή για καρδιοκυκλοφοριακές, αναπνευστικές και άλλες φυσιολογικές παραμέτρους…

          Επιλέξαμε το χώρο του βουνού για την εισαγωγή της για δύο τουλάχιστο λόγους:     

         Ο ένας είναι η ευχέρεια της προσωπικής έκφρασης, συγκριτικά με τη μεταρρυθμιστική δυσκαμψία πιο επίσημων  δομών (π.χ. Αθλητικές Ομοσπονδίες).

         Αν προσέξετε τις προκηρύξεις και τους τρόπους διεξαγωγής των αγώνων βουνού, θα διαπιστώσετε πόσο εύκολα, γρήγορα και αποτελεσματικά υλοποιούνται πολλές εμπνευσμένες καινοτομίες τη μόλις τελευταία δεκαετία.

         Ο άλλος είναι η σύνθετη δομή του αθλήματος ως προς τους μεταβλητούς του παράγοντες (π.χ. ανηφόρα, τερέν κλπ), σε σχέση με αθλήματα πιο  τυποποιημένα (π.χ.  Στίβος, Κολύμβηση σε πισίνα κλπ), που κάνει ευκολότερα αντιληπτή την ανάγκη για την εισαγωγή της πρότασης.

   Θα επισημάνουμε με κάποια λογική αλληλουχία κάποιες ευδιάκριτες προοπτικές της πρότασης, που πιθανώς να ενισχύσουν τη θέση μας ως προς αυτή.

  1.  1)     Αποτύπωση με μεγαλύτερη ευκρίνεια μιας αθλητικής επίδοσης για διαχρονική σύγκριση (και στατιστική ανάλυση).

Ο συνυπολογισμός των «εξωτερικών» συνθηκών ( θερμοκρασία, υγρασία, υψόμετρο, κλπ) την ημέρα ενός αγώνα, μας δίνει μια σαφέστερη εικόνα του επιπέδου ετοιμότητας των αθλητών που συμμετείχαν.

  1.   2)    Βοηθάει τον καθένα, με απλή καταγραφή, παρατήρηση και σύγκριση των προσωπικών  του μεταβολών,  να ανακαλύψει (κυρίως να συνειδητοποιήσει), την πρωταγωνιστική σημασία κάποιων παραμέτρων της επίδοσης, που ίσως να τις υποτιμούσε.

Παράδειγμα: Να αντιληφθεί ίσως ένας αρχάριος, τη στενότατη σχέση της διακύμανσης του σωματικού του βάρους ως προς την επίδοση και υπό κάποιες προϋποθέσεις.

Αν μας ζητηθεί, μπορούμε να κάνουμε μια σύντομη νύξη ως προς αυτό, με τρόπο εύληπτο γνωστικά απ’ όλους.

  1.  3)    Αποκαλύπτεται η  ανάγκη για προσαρμοστικότητα του τρέχοντος συστήματος καταγραφής, κάνοντας επιτακτική την προσθήκη και άλλων παραμέτρων.

Παράδειγμα: Η δυαρχία απόστασης και χρόνου στις αμετάβλητες (σχετικά) συνθήκες του σταδίου, χάνει τα σκήπτρα της καταγραφικής της σταθερότητας και επάρκειας, όταν οι κλίσεις… «ξεσηκώνονται» στα βουνά.

  1.  4)    Μπορεί να πλατύνει (και να οργανώσει) τη σκέψη μας, απαγκιστρώνοντάς τη από καθιερωμένες πρακτικές, που κυριαρχούν ακόμη λόγω μιμητικής αδράνειας, είτε στην προετοιμασία, είτε στον αγώνα.

Η καταγραφή των προτεινόμενων στοιχείων, θα μας εξοικειώσει αυτόματα με ορθολογικές πρακτικές, συρρικνώνοντας σημαντικά το χώρο του εμπειρισμού.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα απ’ την καταγραφή μιας γνωστής καρδιακής παραμέτρου:

Η χρήση του φορητού παλμογράφου, από μόνη της, μπορεί να αποτελέσει έναν σχετικά «αξιόπιστο» οδηγό προπόνησης και αγωνιστικού ρυθμού (σύμφωνα με τις ως τώρα επικρατούσες γνωστικές κατακτήσεις μας).

Αυτό δεν διασφαλίζεται με την αποκλειστική χρήση απόστασης και χρονομέτρου (λόγω κλίσεων, τερέν, υγρασίας-θερμοκρασίας, υψομέτρου κλπ).

Ο έλεγχος της έντασης μέσω παλμών, δεν είναι βέβαια κάτι καινούριο.

Όσοι είστε του στίβου, θυμηθείτε τι κάνατε αμέσως μετά το τέλος ενός «κομματιού» (όχι τι σκεφτόσασταν για τον προπονητή και… πριν σωριαστείτε...).

Το καινούριο (αλλά καθοριστικό) με τον παλμογράφο, είναι η δυνατότητα εύκολου ελέγχου (και καταγραφής) κατά τη διάρκεια της προσπάθειας (που μπορεί να γίνεται και σε ανισόπεδο έδαφος…) των παλμών της καρδιάς.

Η υποτίμηση ή και άγνοια αυτού του στοιχείου και των προεκτάσεών του, μπορεί να οδηγήσουν σε αυθαίρετες εμμονές συνδυασμών χρόνου-απόστασης.

Δεν το έχετε παρατηρήσει αυτό ποτέ γύρω ή πάνω σας;

Ίσως σταδιακά (ή πολύ πιο επιτακτικά) θα πρέπει να επικεντρώνουμε τις πρακτικές μας σε αντίστοιχα κατανοητές και ελεγχόμενες-μετρήσιμες καταστάσεις.

Ευελπιστούμε πως ένα εμπλουτισμένο σύστημα καταγραφής, θα αποτελέσει το «μαγικό ραβδί» της αυτόματης εξάλειψης αόριστων ερωτήσεων του τύπου: «Γιατί στο βουνό δεν μου «βγαίνουν» τα χιλιάρια»; ή «Είναι καλό το τάδε «πέρασμα» που έκανα στο τάδε χιλιόμετρο»;

  1. 5)    Θα επεκτείνουμε το προηγούμενο παράδειγμα:

Η δυνατότητα λοιπόν διαρκούς ελέγχου της καρδιακής συχνότητας «οπτικοποιεί» ως προς κάποιες παραμέτρους, τη διακύμανση της εσωτερικής κατάστασης του οργανισμού μας.

Αυτό μας επιτρέπει να «διαβάζουμε» (αρκετά αποσπασματικά ακόμη) τις δικές μας ανάγκες.

Η παρότρυνση να συμπεριλαμβάνονται στα αποτελέσματα, κάποιες αντίστοιχες, σχετικά ευπρόσιτες προσωπικές πληροφορίες (π.χ. αναπνευστικές παράμετροι από εργομετρικό ή άλλο τεστ…), θα «συμπληρώνει» όλο και περισσότερο το πληροφοριακό προφίλ όλων μας.

Κυρίως όμως θα μας προσανατολίσει αβίαστα, ώστε να αντιληφθούμε πως η επίδοση, είναι μια αλυσίδα ιδιαίτερων (και προσωπικών) χαρακτηριστικών και όχι ένας άνθρωπος που τρέχει.

  1.  6)     Δημιουργείται ένα ορθολογικό πλαίσιο  για το συνδυασμό, την  αξιοποίηση και εξέλιξη  προσωπικών παρατηρήσεων,  εμπειριών, αναγκών  και απόψεων.

Παράδειγμα: Συνηθίζεται από κάποιους να χρησιμοποιούν μπατόν στην έντονη κλίση, για να κρατηθεί ο κορμός όρθιος.

Μέρος της υποστήριξης αυτού του σκεπτικού είναι ο «καλύτερος» αερισμός των πνευμόνων μέσω ευνοϊκότερης έκπτυξης.

Αγνοούμε αν υπάρχουν σχετικές επιβεβαιώσεις με συνδυαστικές συγκρίσεις και άλλων σχετικών παραμέτρων (π.χ.ταχύτητα προώθησης, αναπνευστικών χωρητικοτήτων, αναπνευστικού πηλίκου, βιοκινητικών παραμέτρων κλπ) αλλά εμείς ας το δεχτούμε.

Αν το σκεπτικό της «διευκόλυνσης στην αναπνοή» το συνδυάσουμε με ένα ακόμη εύκολα αντιληπτό στοιχείο, αυτό της καρδιακής επιβάρυνσης, τότε θα οδηγηθούμε σε δύο διαφορετικά, αλλά χρήσιμα συμπεράσματα.

Το ένα είναι πως κρατώντας τα μπατόν από «ψηλότερη» λαβή διευκολύνουμε τη διατήρηση της όρθιας στάσης και βοηθάμε την αναπνοή.

Το άλλο είναι πως αυξάνουμε την καρδιακή επιβάρυνση (τρέξτε με τις ίδιες συνθήκες με τα χέρια χαμηλωμένα ή ψηλά. Τι παρατηρείτε στην καρδιακή σας συχνότητα;).

Παρατηρήσατε ποτέ, πως στις πολύ μεγάλες κλίσεις, στους αγωνιστικούς ρυθμούς, ακόμη και οι καλύτεροι αθλητές του κόσμου, επιλέγουν να διπλώσουν τον κορμό (και με τη χρήση μπατόν);

Δεν υπάρχει συνταγή λοιπόν, γιατί δεν είμαστε όλοι ίδιοι και δεν έχουμε πάντα τις ίδιες ανάγκες.

Υπάρχει όμως η δυνατότητα να εντοπίζουμε, να κάνουμε συνδυασμούς, να προτείνουμε, να επιλέγουμε ….

Ο εμπλουτισμός των αποτελεσμάτων, έστω και σ’ αυτή την απλή μορφή που τώρα μπορούμε να εφαρμόσουμε, μπορεί να δώσει μια ώθηση ως προς αυτά στον καθένα μας.

Τώρα με τη «χρήση  μπατόν»….  ίσως αργότερα και με άλλους πιο εμπνευσμένους τρόπους.

  1.  7)   Μελλοντικά, μπορεί να μετατραπεί σε διαχρονική γενική λίστα επιδόσεων με μορφή excel.

Εκεί, εναλλάσσοντας τη σειρά ή το συνδυασμό των παραμέτρων ταξινόμησης κατά το «προσωπικότατον» (π.χ. ηλικία: ανά έτος, διετία κλπ), θα δημιουργηθεί ένα πολυδιάστατο πλέγμα επιδόσεων, με δυνατότητα πρωταγωνιστικού ρόλου όλων των αθλητών, ως προς κάποια παράμετρο, αυξάνοντας την προσωπική παρακίνηση.

Υποθέτουμε πως ο καθένας θα βρίσκει και θα θέτει εφικτά προσωπικά μετρήσιμα και προσπελάσιμα άθλα, δίνοντας κυριολεξία στη λέξη αθλητισμός.

Η επιλογή της καταγραφικής εκκίνησης απ’ τον ίδιο τον αθλητή, μας ανεξαρτητοποιεί από αγωνιστικές πρακτικές συγκομιδής ενισχυτικών αυτοεκτίμησης (Ονομάζονται και ενθύμια –ο τρόπος προβολής τους , καθορίζει σημαντικά και την ονομασία τους).

 

 

Ανεξάρτητα με την πορεία της πρότασης, η άποψή μας είναι, πως η αντίληψη της άθλησης πρέπει να συμπορεύεται με τις πνευματικές κατακτήσεις του ανθρώπου προς την αυτογνωσία και την αυτοδιαχείρισή του.

Όποιοσδήποτε περιορισμός της επίδοσηςστις αντανακλαστικές εκφράσεις του τρεξίματος, δε μπορεί να αποφύγει τη σύγκριση με άλλα ζωικά είδη,πιθανώς υπέρτερα ως προς αυτό.

 

 

  • Τσιάτσικας
  • runningnews
  • goRUN
  • Running Press.gr
  • OUTDOOR